Sunday, December 12, 2010

sabar.. wahai kawan2..

sape yang x nak anak kan..
bila masuk facebook.. masuk page kegemaran aku.. 

ramai gak yg mengadu kawen blm mengandung2 lagi 
ade yag baru 6 bln kawen, 
9 bln
setahun.. 2, 3, 4 n seterusnya
bukan nak marah tp.. jangan cepat sedih, terasa..

'saya dah berumahtangga 6 bln tp masih belum pregt/ saya dah menunggu setahn tp blm de rezki cm ne ni.. tlg saya.'

ayat2 yg selalu aku dgr.. 

SABAR..SABAR..SABAR..
biar pe orang nak kata.. belum rezki kita.. kita sape nak menentukan..dan mereka sapa nak menghakimi kita
bagi yang baru kawen jangan sedih.. fikir lah.. masih ade lagi orang di luar sana yang bertahun2 kawen
tapi belum ade anak lagi.. kalau diorang boleh sabar x kan kita x boleh.. 
aku bengang gak.. dh cam putus asa je bunyi mereka2 nie..
pengalaman mengajar aku..
 tu aku kadang geram ngan yg baru2 kawen nie.. SABAR ye dek non..
Allah tu ade.. kalau Dia kata KUN FA YA KUN.. maka mengandunglah.. lau x tggu je la
 contohnye semalam aku g care4.. 

hubby aku g join insurans takaful.. so ejen ni.. pasangan husbnd n wife
story mory.. diorg lagi lama tggu
12 YEARS
alhamdulillah baru je dapat rezki..
so dia nasihat.. x pe baru g.. baru 3 tahun hehehe
so kami x kesah.. 
tabik kat psangan nie..
contohi lah mereka..
pekakkan telinga lapangkan dada..

masih ade ramai lagi yang senasib dengan kita malah ade yg lebih teruk..
menunggu sekian lama, pastu mengandung.. tap Allah bg pinjam jer kejap..
x sempat pun nak tgk baby.. lagi sedihkan..
jangan pk kita jer
kadang orang cakap .. 

'x pelah merasa gak mengandung dari aku x merasa langsung'

hallooo kawan..
korang x rasa pe yg kitorang rasa.. lagi pedih dr x mengandung.. jangan cakap cm tue nanti Tuhan bg cm tue baru korang rasa.
.memang la merasa.. tp sedihnye berganda
jangan mintak yang cm tue.. belum rasa belum tau.. 
saat tue.. memerlukan emosi yg kuat , semangat yang kuat, perlu tenang.. 
macam2 lagi.. korang kena bersedia dgn pertahanan diri..silap2 boleh meroyan.. 
betul ke x aku ckp
sbb de kawan aku gak cm tue even dia kehilangan 2nd baby.. susah untuk dia melupakan
makan tahun tau..
berkata2 itu mudah.. bila dh merasai baru tahu.. 

aku kagum dengan mereka yg pernah mengalaminya.. especially yg bertahun menanti tp Allah pinjam je kat dia.. semangat mereka aku kagumi..
bagi kengkawan yg belum de rezki lagi jangan mudah berkata.. 
kau dah merasa aku x merasa.. 
sebab peritnya korang belum rasa.. jangan mintak mcm tue..
n bagi yang belum ade rezki jangan mudah putus harapan, jangan sedih2
ade sebab kenapa Allah masih belum bagi kita rezki..
dan ingatlah kalau kita susah masih ade lagi yang lebih susah dari kita
sesungguhnya.. kesabaran itu membawa berkat...

bagi orang2 di luar yang banyak mulut.. jangan mudah berbangga dengan apa yg kamu miliki..
jangan mudah menghakimi seseorang..
apa yang ada pada kita hanyalah pinjaman semata
ingatlah andai Allah tarik balik sesalan tiada guna.. jagalah kata2 anda
dan ingatlah.. kami manusia biasa..Allah menentukan segalanya..



1 comment:

aNa d'sKoDenG said...

berkata² mmg mudah....
bila sendiri lalui..baru tau langit tinggi / rendah..

patutnya..apa pon..SYUKUR je laaaa

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...